Friday, June 4, 2010

Apa itu Vanishing Twin Syndrome?


I was a bit terrified and confused when I found that I am expecting again. My twin daugthers baru aja nak masuk 3 tahun dan saya sebenarnya masih belum ready untuk menambah ahli keluarga. Walau apapun, saya tetap bersyukur kerana telah dikurniakan rezeki ini sekali lagi. Saya cuma takut saya tak mampu untuk membahagikan masa antara kerja dan keluarga serta perhatian dan kasih sayang kepada semua anak-anak saya. Looking after the twins aja dah buat kepala saya ni sesak!
We went back to see my old gynae, Prof Siti Zawiyah in UMSC for my prenatal check up sebab dia lebih arif tentang keadaan saya selepas mengalami pengalaman yang sukar ketika kelahiran pertama. I believe she should know what are the risks that I'll be facing for this second pregnancy.
We were shocked and in denial when we were told that I'm expecting twins again. Memang tak percaya langsung. Double Strikes..haha..From the ultrasound scan, we can see two amniotic sacs tapi sayangnya hanya satu sahaja yg dapat lihat heartbeatnya dengan jelas. Doc told us not to put high hope on this twins sebab the other fetus memang tak clear.
I googled about this as I need more info and I found out that this situation is actually called Vanishing Twin Syndrome. According to Wikipedia, Vanishing Twin Sydrome is a fetus in a multi-gestation pregnancy which dies in utero and is then partially or completely reabsorbed by the mother or twin.
At that point of time I still hope that the twin will survive and we were actually planning to do another ultrasound scan in another hospital to get confirmation and second opionion but after that we decided to wait for the next check up in UMSC. Kalau ada rezeki adalah, kalau tak ada pun tak apala..
A few days after that, I had mild bleeding and the doc said that was how the fetus was removed from my womb..Memang sedih..Ada kawan-kawan yang bertanya adakah saya berasa lega bila tahu fetus dah tinggal satu..saya jawab..tidak..saya terkilan sebab saya tau die twins dan sampai bila-bila pun saya akan ingat. Saya pasti akan rasa sedih bila melihat anak saya ini lahir nanti kerana dia sepatutnya dilahirkan berdua. Saya juga pasti tertanya-tanya adakah mereka sepatutnya sama jantina atau tidak, adakah mereka seiras atau tidak..
For those yang nak tahu lebih lanjut about Vanishing Twin Syndrome, you can read it here or here . Or bole aje google..
Sekarang ni, saya tak nak fikir banyak-banyak. I just hope that my baby is healthy dan berdoa semoga tak ada complication yang serius..Sama-samala kita berdoa ya..

5 comments:

imanamani said...

cjay..ketentuan Allah.. dapat seorang .. Alhamdulillah..kalau dua... rezeki melimpah ruah.. so.. either one or two... syukur Allah kurnia kan cahaya mata... rezeki..kan....

SuperCJ P.I said...

thanks fa..hopefully semuanya ok..

naziah said...

congrats j! u r a supermom for doing this again after the twins. mmg susah nak handle budak2 tapi the girls pun dah besar. by the time adik diorg keluar, they'll be 4 years old (kan?)...

SuperCJ P.I said...

thanks ziah..aku due ths dec..my twins will b 3 yrs old in Aug..

Anonymous said...

cj, congrats!!!! takpe, mesti boleh punya bahagi syg & perhatian utk sume anak2. aku pun dulu fikir camtu. jg diri elok2!

-ida

Related Posts with Thumbnails