Wednesday, January 13, 2010

Expecting twins

Having twins’ memang best, double the joy + double the work. You have to be mentally and physically prepared. Masa saya mula-mula tau saya mengandungkan twins, my pregnancy was only about 15 weeks. Sungguh terkejut sebab terang-terang boleh nampak dua heartbeats dalam tummy saya. Masa tu, doc tak cakap apa-apa lagi. Saya sendiri yang nampak kat monitor..Doc pun macam terkejut and terus tanya adakah saya ada twins history dalam family. Saya dengan blur-blurnya jawab tak ada.

Saya yang masih terkejut, terus call hubby..Dia yang sepatutnya menemankan saya, tersangkut dalam jem..Arghh..dia memang selalu lambat! Bila saya cakap “eh I’m expecting twins la”..(dengan nada yang gembira) Dia dengan selamba menjawab “Biar betul..Anak I ke ?” Sungguh kejam betul dia..

Saya tak pernah berangan nak dapat anak twins, tapi saya pernah berangan saya sendiri ada twin..haha..mesti best kan..Masa saya di universiti dulu, saya dan kawan baik saya Farah Wahida, selalu kutuk-kutuk satu pasangan twins yang same batch with us sebab everyday pergi kelas dari atas sampai bawah semua sama, pastu jalan-jalan pegang tangan..Mak aii..menyampah betul tengok..(hehe..padahal jeles sebenarnya)..Ditakdirkan Tuhan, saya dan kawan baik saya tu sama-sama dapat anak kembar. Her twins boys are one year older than mine..kami sudah boleh berbesan..

Some tips yang boleh saya share bersama..

1.Dapatkan banyak informasi tentang twins sama ada melalui internet, buku, rakan, saudara-mara atau sesiapa saja yang berpengalaman. Wajib tahu bagaimana bayi kembar boleh terjadi dan perbezaan antara kembar seiras dan bukan seiras..supaya senang nak jawab if orang tanya nanti..

2.Buat budget..Jangan jadi macam saya..Terlalu ghairah sangat berbelanja..Mesti ada proper planning kalau tak budget boleh lari. Apa yang boleh share, tak perlu beli dua. Bila dah ada list barang yang nak dibeli, lebih mudah untuk beritahu saudara-mara apabila diaorang tanya “Nak apa for present?”

2.Mesti makan makanan yang seimbang dan makan secara kerap tetapi dalam small quantity. Oh ya, jangan lupa makan vitamin..Folic Acid paling penting..

4.If dah decide for breastfeeding, haruslah tanya orang yang berpengalaman dan rujuk buku-buku bergambar..Ini saya memang failed..

5.Dapatkan pembantu, tak kirala orang Indon ke, ibubapa, suami atau adik beradik sebab tak cukup kaki tangan dan akan rasa letih lebih-lebih apabila baru discharge from hospital

6.Dapatkan informasi tentang berapa cost untuk kelahiran kembar. Lebih baik pergi ke hospital kerajaan atau separa kerajaan kerana harga yang lebih murah dan fasiliti yang lengkap

Oopss..jangan seronok sangat sebab twins pregnancy ni banyak dugaannya..Bukan semuanya best aja tau.. Antaranya:

1.Di klasifikasikan sebagai high risk pregnancy..Risiko untuk mendapat darah tinggi, kencing manis, morning sickness yang teruk adalah lebih tinggi berbanding kandungan biasa..Alhamdullilah, my pregnancy was ok..

2.Bila dah diconsider high risk tu, maknanya mesti lebih kerap buat prenatal visits. Masa saya dulu, bila kandungan dah 6-7 bulan agaknya, kena jumpa doctor every two weeks..memang kopak la duit..

3.Bila dah mengandung twins, you need additional calories and weight gains..Bila makan memang tak ingat dunia..my weight was 78kg masa last week of pregnancy..Nasib baik skarang dah kurus balik..

4.Chances of having C-section is higher sebab akan ada banyak complications macam yang saya alami..My womb was nearly removed tau..huhuhu..

5.Bersiap sedia untuk bersalin lebih awal. Kebanyakan twins lahir pre mature. Alhamdulillah, kandungan saya genap 36 weeks. Doctor suruh saya tunggu lagi tapi saya yang tak nak sebab dah tak larat nak bawa perut ke hulu ke hilir..




Fresh from oven..haha..this is Adrianna..kulit merah macam udang kena bakar sebab terlebih darah..

This is Arissa. She was so paled because kurang darah dan terpaksa dimasukkan dalam inkubator for 5 days. Saya hanya dapat melihat dia selepas dua hari melahirkan sebab keadaan saya yang sangat lemah dan Arissa pula ditempatkan di blok berlainan dengan saya dan Adrianna..Ini antara gambar yg hubby ambil untuk tunjuk pada saya setiap kali dia pergi menjenguk Arissa tanpa saya..sungguh sedih..



Hari kedua di rumah..Satu besar, satu kecik..Satu merah, satu putih..

3 comments:

imanamani said...

Oh...God...so cute ... sure hati sangat berbahagia... bila dapat bawa balik ke rumah masa tu kan....

SuperCJ P.I said...

thanks..mase aku discharge, twins stay dulu kat hosp coz doc nak monitor dieorang lg.alhamdulillah, bila petang,doc call and kata dua2 dah bole keluar sekali..

Mama Qist said...

Tahniah, saya pulak tgh berdebar adakah kali ini mngandung twin atau tidak sbb masa last ultrasound br 8 mnggu, doktor ada nampak dua tali pusat dalam satu kantung tapi baby nampak satu je...huhu risau pun ada, takut nanti kecewa klu xde..hope sgt baby satu lagi main sembunyik2...huhu

Related Posts with Thumbnails